Fresnel lens 3

Meer Met Minder

“Als de mogelijkheden vastlopen wordt het tijd de andere kant op te denken”.

Augustin Jean Fresnel is ons voorbeeld.    (spreek uit: Frè – nèl)
Het licht van een vuurtoren was in zijn tijd (eind 1700) maximaal 10 km ver te zien.
Om het licht op 30 km zichtbaar te laten zijn moesten de lenzen dikker en de lamp sterker worden. Dikkere lenzen absorberen meer licht, door het extra gewicht moest de toren ook steviger worden. Meer, meer, met steeds minder extra resultaat.

Augustin Fresnel dacht de andere kant op, hij haalde alle glas dat niet nodig was weg en gebruikte de kennis van lichtbreking (oa.Christiaan Huygens). Het resultaat: geen dikke lenzen maar slim geplaatste lamellen. Met 1/3e van het gewicht en met de oorspronkelijke lamp kon hij het licht wel op 30 km zichtbaar laten zijn.

verder

Het moment om anders te gaan denken bepalen we zelf. Het beter doen dan de concurrentie en het bedrijf gezond houden vraagt vooruit denken. Naar ons idee geen beter moment dan het huidige om eens van een afstand naar het eigen bedrijf te kijken.

Wachten tot ‘er tijd is’, of tot ‘het beter gaat’, raden wij af. Het zal duidelijk zijn waarom.

“Ja, maar ……”

Berthold Gunster heeft hier leuke, maar vooral inspirerende, boekjes over geschreven. Het vraagt een andere manier van denken, Wij helpen daar graag mee. Met slechts minimale inspanning geeft het altijd resultaat.

Tot Australië werd ontdekt waren alle zwanen wit. Het was een feit dat zwanen wit zijn. Na het ontdekken van Australië, waar de zwanen ook zwart kunnen zijn, moest dit ‘feit’ dus herzien worden.

Het illustreert een manier van denken: ‘tot anders is aangetoond, is het zo’. Dit bij jezelf herkennen en vervolgens doorbreken kan een voorsprong geven op de concurrentie. Ja, het vraagt wat training en debat, daarna wordt het zelfs leuk.

Nassim Nicholas Taleb heeft hier een interessant boek over geschreven.

Iets dat fragiel is, zal beschadigen als er kracht op uitgeoefend wordt.
Iets dat robuust is, zal de kracht weerstaan maar niet veranderen.
Iets dat antifragiel is, zal sterker worden.

Wanneer uw bedrijf ‘antifragiel’ is, zal het sterker worden door tegenslag of confrontatie. Te vaak gaan we in de verdediging en stagneren zo de groei van het bedrijf. Het bedrijf antifragiel maken kan door een open houding en kritische zelfreflectie.

Degene die in staat is deze houding aan te nemen en te implementeren, plukt daar al snel de vruchten van.

Met dank aan: Nassim Nicholas Taleb.

Augustine Jean Fresnel
Lizard Point Cornwall gecompr